Memento Mori Dance Club
Historie o żywotach świętych.
To eksperymentalne przedsięwzięcie z pogranicza muzycznej archeologii, którego osią jest poszukiwanie tanecznych rytmów w tradycyjnych śpiewach nabożnych polski nizinnej. Frazy polonezów, czy rytmy mazurkowe w pieśniach zadusznych, maryjnych a nawet wielkopostnych bywają przysypane grubą warstwą lokalnych manier wykonawczych i interpretacji rytmicznych, ale bywa też tak (jak w przypadku wielu kolęd), że kryją się tuż pod dobrze znanymi melodiami. Nie ma całkowitej jasności skąd się tam wzięły – możliwe, że to zasługa misji ewangelizacyjnych Jezuitów, którzy już w dobie renesansu dobierali religijne teksty do popularnych melodii tanecznych, by ułatwić ludowi przyswojenie prawd wiary. A może to raczej ludowa wrażliwość muzyczna, przesycona trójmiarowymi frazami tanecznymi, z biegiem stuleci wykuwała melodykę religijnych śpiewów.
Odkrywanie kontrafaktury tradycyjnych pieśni nabożnych jest dla nas wyprawą w nieznane, ponieważ większość z nas do tej pory zajmowała się wyłącznie zgłębianiem tradycyjnych stylów i kontekstów wykonawczych. Jesteśmy uczniami wiejskich muzykantów i śpiewaków: Jana i Piotra Gaców, Franciszka Racisa, Janiny Dyjach, śpiewaczek i śpiewaków z Gałek Rusinowskich, Kocudzy, Branwi, Kalinówki Kościelnej i wielu innych. To od nich znamy śpiewy nabożne jak i muzykę instrumentalną, a przejęte od nich doświadczenie w dużej mierze składa się na brzmienie tego projektu. To też dzięki nim pieśni, którym przydajemy instrumentalnego kolorytu, pozostają pieśniami modlitwy.
Podczas koncertu zagramy historie o Marii Magdalenie (nuta od Krystyny Ciesielskiej z Brogowej), o Św. Barbarze (nuta od śpiewaków ze wsi Zapriudziany na Białorusi), o Św. Agacie (nuta wg. Oskara Kolberga), o Hiobie (nuta od Piotra Skorupy z Godziszowa). Tańczyć wolno a nawet trzeba- udział w tańcach ułatwia słyszenie opowieści (to bez wątpienia wartość dodana zjawiska kontrafaktury).
Skład:
Robert Burdalski – śpiew
Piotr Fiedorowicz – dudy
Antek Hasso – Agopsowicz – śpiew i skrzypce
Mateusz Niwiński – skrzypce i śpiew
Piotr Piszczatowski – fisharmonia i prowadzenie tańców
Janusz Prusinowski – baraban, skrzypce, śpiew
Marek Szwajkowski – baraban i śpiew
Jan Tarkowski – wiolonczela, śpiew
Maciej Żurek – skrzypce, śpiew