ARCHIWUM

Festiwal jesień 2023

Jesienna edycja festiwalu  Wszystkie Mazurki Świata
Warszawa, 23 – 26 listopada, 2023 

Już od 13 lat jesienna edycja festiwalu Wszystkie Mazurki Świata jest czasem, kiedy wspominamy naszych mistrzów – odchodzą, a wraz z nimi kończy się świat wiejskiej muzyki tradycyjnej. Aby całkiem nie zniknął nagrywamy ich muzykę, pielęgnujemy wspomnienia o nich, ich muzykę i inspirację jaką byli. Obecna edycja dedykowana była pamięci wybitnego skrzypka i nauczyciela – Jana Gacy.

Otwarciem festiwalu, w czwartek 23 listopada, był koncert „Mazurca Jazz Impressions”. Była to premiera autorskiej płyty Marcina Pospieszalskiego – owocu jego długoletniej fascynacji polską muzyką wiejską (głównie z Zachodniej Radomszczyzny). Łączą się w niej dwa muzyczne idiomy: polska muzyka źródłowa i pełnokrwisty jazz. Zagrali: skrzypek Mateusz Smoczyński, pianista Jan Smoczyński, perkusista Frank Parkera i Marcin Pospieszalski kontrabas. Po koncercie, w klubie festiwalowym – szalony, improwizowany jam session. Obok Marcin Pospieszalski Quartet usłyszeliśmy gości: m.in. Marię Siwiec (śpiewaczkę tradycyjną z Gałek k/ Rusinowa), Michała Żaka, Kacpra Malisza, Kazika Nitkiewicza, Paulę Kinaszewską, Mateusza Niwińskiego i wielu innych.

Jesiennej edycji festiwalu od lat towarzyszy cykl koncertów „Kanon Trzech”. Jego pomysłodawcą i prowadzącym jest Andrzej Bieńkowski, malarz i etnograf, od ponad 30 lat dokumentujący muzykę wiejską i jej wykonawców. Tegoroczny koncert, 25 listopada, nosił tytuł „Kanon Trzech – muzyczne eskalacje” i prezentował kolejno: mistrzów gry do tańca na organkach (harmonijce ustnej), kapele w składzie skrzypce, basy, bębenek oraz kapele z harmonią i akordeonem. Na filmowych nagraniach terenowych Andrzeja Bieńkowskiego z lat 80., zobaczyliśmy mistrzów z Polski Centralnej, m. in. Franciszka Regułę, Stanisława Ciarkowskiego, kapelę Walentego Mireckiego, harmonistę Mariana Lipca. A po nich zagrali współcześni kontynuatorzy ich muzyki – m. in. Piękna Kompania, kapela Katarzyny Andrzejowskiej, kapela Piotra Bińkowskiego oraz Diabubu.

Sobotę 25 listopada wypełniły warsztaty – śpiewu, tańca, gry na skrzypcach, bębenku i barabanie, większość z nich pod hasłem: Muzyka Domu Gaców, skupiona na tematach, które przekazał uczniom Jan Gaca, skrzypek z Przystałowic Małych. Sobotnia noc to gorąca noc tańca – ponad 8 godzin przy dźwiękach muzyki na żywo, w klimatycznym otoczeniu jakie zapewnia praskie miejsce – Kultura Wysoka. Do tańca zagrały kapele wiejskie i miejskie, dojrzali mistrzowie i młodzi muzykanci.

A na zakończenie tegorocznej edycji, w niedzielę 26 listopada, w podziemiach kamedulskich (kościół na Bielanach, Dewajtis 3), panowie z męskich grup śpiewaków pogrzebowych z Podlasia (z Kalinówki Kościelnej i z Zabiela) oraz ich uczniowie, odśpiewali tradycyjne Oficjum żałobne pamięci Jana Gacy. Oficjum to rzadko już spotykana w tradycji ludowej forma śpiewania, pochodząca ze średniowiecza, odprawiana podczas nocnego czuwania przy zmarłym. Śpiewacy zaprezentowali jego dawną formę i zaprosili obecnych do wspólnego śpiewania.

Miejsca festiwalu:
Centrum Promocji Kultury, Podskarbińska 2 (23 i 24.11)
Dom Kultury Praga, Pałacyk Konopackiego, Strzelecka 11/13 (25. 11)
Kultura Wysoka, Szwedzka 2 (25.11)
Kościół Pokamedulski, Dewajtis 3 (26.11)

Szczegóły: www.festivalmazurki.pl
Bilety od 20 zł, do kupienia przed wejściem i na Bilety24

Organizator: Fundacja Wszystkie Mazurki Świata
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury; Projekt współfinansuje m. st. Warszawa; Zadanie publiczne pn. Jesienna Edycja Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata dofinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego
Partnerzy: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Kultura Wysoka, Dom Kultury Praga

Zapraszamy do obejrzenia galeria zdjęć, jesień 2023 z festiwalu Wszystkie Mazurki Świata, edycja jesień 2023

Program festiwalu i warsztatów:

Share This