ARCHIWUM
Festiwal Wiosna 2025
Festiwal Wszystkie Mazurki Świata „Szlakiem domów tańca”
Warszawa 23 – 26 kwietnia 2025
Galeria zdjęć
Wiosną 2025 roku koncerty festiwalowe były opowieścią o idei domów tańca – ruchu, który zrodził się na Węgrzech w latach 70. zeszłego wieku, a w latach 90. dotarł do Polski i Słowacji. Powstał z inicjatywy młodych ludzi zafascynowanych tradycyjną muzyką wiejską – taką, do której tańczono kiedyś na weselach i potańcówkach, zanim została wyrwana z kontekstu, „upiększona” na scenie lub zmieniona w instytucjonalny folklor. W wielu krajach powstały setki inicjatyw i miejsc, gdzie do tańca zaczęły grać tradycyjne kapele, gdzie wracano do korzeni i radości ze wspólnej zabawy.
Przykładem revivalu tradycyjnego tańca jest Bretania, na zachodzie Francji. Dziś jest to prawdziwe zagłębie lokalnej muzyki, z ponad tysiącem zabaw tanecznych (fest-noz) rocznie. Ruch odnowy rozpoczął się tu już w latach 50. W lokalnych barach zaczęły grywać zespoły z ludowym instrumentarium, w miasteczkach budowano specjalne hale z drewnianą podłogą, żeby pomieścić ludzi tańczących tradycyjne tańce – w kręgu, w korowodzie, w rzędach, w parach…
W tytułowym koncercie „Szlakiem domów tańca” (25 kwietnia), poznaliśmy perspektywę powrotu do muzycznych korzeni czterech krajów: Węgier, Francji (Bretanii), Słowacji i Polski. Porywającą do tańca muzykę zagrały wspaniałe kapele: Muzička ze Słowacji, Erdőfű z Węgier, dwa duety z Bretanii: śpiewające siostry Guélou i Julien Tymen /Tangi Pensec, grający na bombardzie i bretońskich dudach biniou oraz Janusz Prusinowski Kompania w towarzystwie śpiewającej Marii Siwiec z Gałek, z Radomskiego. Zatańczyli – towarzyszący każdej z kapel tancerze i wszyscy chętni.
Czwartkowy koncert „30 lat Domu Tańca w Polsce. Benefis” (24 kwietnia), był wspólnym
świętowaniem jubileuszu polskiego stowarzyszenia Dom Tańca. Inicjatywy, która zainspirowała setki młodych ludzi do nauki tańca i gry u wiejskich muzykantów, do organizowania w całej Polsce potańcówek, letnich taborów i przeróżnych działań wokół muzyki i kultury tradycyjnej. Koncert był spotkaniem związanych z Domem Tańca muzyków, tancerzy i aktywistów z całej Polski, wypełnionym muzyką, tańcem i opowieściami o zdarzeniach z tych 30 lat. Zagrały kapele: Tęgie Chłopy, Kożuch, DiaBubu, Biskupianie, Chłopcy z Nowoszyszek, kapela Malika, kapela Wiesi Gromadzkiej, Zwykli Ludzie, Zawiejoki, kapela Raszewskiego i wielu innych.
Pierwszy dzień festiwalu wypełnił, jak co roku, koncert laureatów konkursu Stara Tradycja (23 kwietnia), a ostatni – Targowisko Instrumentów (26 kwietnia), z pokazami pracy przy budowie instrumentów, mini koncertami oraz Małymi Mazurkami dedykowanymi dzieciom. Festiwal zakończyła tradycyjnie, 10 godzinna Noc Tańca (26 kwietnia): w warszawskiej Fortecy na ul. Zakroczymskiej, zagrały do tańca kapele wiejskie i miejskie, z różnych regionów Polski i z zagranicy, m. in. Warszawska Orkiestra Sentymentalna, HrayBery (Polska/Ukraina), Kapela Zastawnych, Gracze z Łęgu, goście z Węgier, Bretanii, Słowacji, Tęgie Chłopy, Janusz Prusinowski Kompania.
Od środy do piątku, po każdym koncercie można było tańczyć do g. 1 w klubie festiwalowym, a od rana do g. 17 uczestniczyć w warsztatach. W sumie mieliśmy ponad 60 godzin praktycznej nauki śpiewu, tańca i gry na ludowych instrumentach.
Festiwal Wszystkie Mazurki Świata jest jedną z inicjatyw powstałych na gruncie idei domów tańca. Od 15 lat współtworzy coraz liczniejsze środowisko i jest żyznym podłożem dla kolejnego pokolenia grających, tańczących i śpiewających miłośników wspólnej zabawy przy muzyce tradycyjnej.
Tegoroczny roztańczony festiwal został zaproszony do współtworzenia krajowego Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025 i dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach tego programu.
Miejsca, w których odbywały się festiwalowe wydarzenia to:
Centrum Promocji Kultury, ul. Podskarbińska 2
Terminalu Kultury Gocław, ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24
Forteca Kręgliccy, ul. Zakroczymska 12
—
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025 oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury,
Projekt współfinansowany jest przez Miasto Stołeczne Warszawa oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego w ramach „Strategii rozwoju kultury w województwie mazowieckim na lata 2023–2027”.
Współorganizatorem wydarzenia jest Narodowe Centrum Kultury
Organizator festiwalu: Fundacja Wszystkie Mazurki Świata
Patron honorowy: Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi
Patroni medialni: PR Dwójka i RCKL, Radio RDC, TVP Kultura, Muzykatradycyjna.pl
Partnerzy: Stowarzyszenie Dom Tańca, Dom Bretanii, Instytut Słowacki w Warszawie, Instytut Liszta – Węgierski Instytut Kultury w Warszawie, Instytut Adama Mickiewicza, Terminal Kultury Gocław, Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Forteca Kręgliccy, Noclegi Stadion
