ARCHIWUM

Festiwal wiosna 2018 – podsumowanie

IX Festiwal Wszystkie Mazurki Świata nosił tytuł Polska Tańcząca i miał miejsce w warszawie, 24–28 kwietnia 2018.

W roku 100-lecia odzyskania niepodległości nosił nazwę Polska Tańcząca i na tańcu właśnie skupił więcej uwagi. Tańce w wiejskich karczmach, tańce w polskich salonach i na dworach, wspominane przez średniowiecznych kronikarzy słowiańskie „pląsy” i „skoki”, opracowania choreograficzne zwane tańcami narodowymi – wszystkie te gatunki przez stulecia naszej historii przeplatały się i inspirowały wzajemnie. Koncert „Dialogi na tańce polskie. Ludowe vs narodowe”, dwie grupy tancerzy – uczniowie wiejskich mistrzów i tancerze historyczni –wypełniły dialogiem tańców różnego pochodzenia. Tańczono m.in. poloneza i chodzonego, mazura szlacheckiego, wiejskiego oberka i wykonywanego na balach kontredansa. Do tańca grał zespół muzyki dawnej Sabionetta Quartet oraz zespół muzyki tradycyjnej – Kapela Niwińskich.

Bardzo ciekawym koncertem, wypełnionym tanecznymi rytmami z Hiszpanii i z Mazowsza był koncert „Pieśni i rytmy od Wschodu do Zachodu” (27.04) w Centralnej Bibliotece Rolniczej. Zaprezentowano muzyczny projekt polsko-hiszpański, oparty na śpiewie dwóch śpiewaczek – Mari Nieto z El Carpio del Tajo w Kastylii i Marii Siwiec z Gałek Rusinowskich na Mazowszu. Projekt przygotował hiszpański zespół Vigüela razem z kapelą Janusz Prusinowski Kompania.

Na festiwalowych koncertach pojawiły się również mało znane muzyczne krajobrazy z różnych regionów Polski – z okolic Przemyśla i ze wschodniej części Wielkopolski. 27.04, przed projektem polsko-hiszpańskim, zabrzmiała muzyka i śpiew znad Sanu – pieśni wielkanocne ze starych kancjonałów, a także wiosenne „hajiłky” Rusinów z tych terenów w wykonaniu zespołu Krajka. Z kolei skrzypkowie starszego pokolenia i ich uczniowie, kapela Gołoborze, przywieźli zanikającą dziś muzykę z Ziemi Kaliskiej, z terenu dorzecza Prosny. Dawniej skrzypkowie grywali tam chętnie z towarzyszeniem basów, co jest charakterystyczną cechą regionu. Jeszcze do dziś w użyciu są archaiczne instrumenty, dłubane z jednego, wielkiego pnia. Takie stuletnie basy pojawiły się na koncercie 25.04.

Festiwal otwierał koncert poświęcony konkursowi Stara Tradycja. Jest to konkurs dla młodych kapel organizowany od 2011 roku przez fundację Wszystkie Mazurki Świata, a jego wspaniali, młodzi laureaci – 12 najlepszych kapel – wystąpili w koncercie 24.04, w Centrum Promocji Kultury Praga Południe.

Jak co roku przez cały tydzień odbywały się warsztaty (m. in. gry na skrzypcach, na bębenkach i barabanach oraz tańca, m. in: oberek freestyle, przytupy w tańcu, owijoki z kaliskiego, ale i kontredans, mazur, zajęcia dla instruktorów tańca, m. in z gościem z Węgier).

Nie zabrakło też zajęć dla dzieci – Małe Mazurki odbyły się 25 i 26 kwietnia w Muzeum dla Dzieci przy Państwowym Muzeum Etnograficznym. Dla dzieci zagrała dziecięca kapela Wesołe Mazurki z Pragi, którą prowadzi Paula Kinaszewska z zespołu WoWaKin (środa) i hiszpański zespół Vigüela (czwartek).

Wielki finał festiwalu to wielobarwne, trwające całą sobotę Targowisko Instrumentów w Fortecy Kręglickich i gorąca Noc Tańca. Na Targowisku pojawiło się ponad stu wystawców z Polski i zagranicy –przywieźli liry korbowe, bębenki, piszczałki, trąbity, gliniane ptaszki i klawesyny, instrumenty rekonstruowane i zaprojektowane według własnego pomysłu.

Festiwal otrzymał patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w roku 100-lecia Odzyskania Niepodległości 1918–2018.

Projekt współfinansowali: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto stołeczne Warszawa, Samorząd Województwa Mazowieckiego.

Udział w festiwalu hiszpańskiego zespołu Viguela wspiera Acción Cultural Española (AC/E) w ramach Programu Upowszechniania Kultury Hiszpanii (PICE).

Patroni medialni – Polskie Radio PR 2, Polskie Radio RDC, TVP Kultura, Cojestgrane24.pl Kraina Bugu, Folk24.

idea 2018

galeria festiwalu

archiwum festiwali:
Share This