Organizator

Fundacja Wszystkie Mazurki Świata
Telefon
+ 48 606 966 337
Email
biuro@festivalmazurki.pl
Strona WWW
https://www.festivalmazurki.pl

Lokalizacja

Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2, Warszawa, Polska
Kategoria

Data

kw. 26 2023

Czas

19:00 - 21:00

Koszt

wstęp wolny

KONCERT Stara Tradycja

W koncercie wystąpią laureaci tegorocznego konkursu „Stara Tradycja”.
Konkurs, który organizowany jest podczas festiwalu Wszystkie Mazurki Świata już od 13 lat, adresowany jest do młodych instrumentalistów, śpiewaków oraz kapel, czerpiących ze źródeł polskiej tradycyjnej muzyki wiejskiej. Cel konkursu to promowanie młodych muzyków i śpiewaków – kontynuatorów muzyki tradycyjnej z konkretnych regionów Polski (współczesnych lub historycznych) oraz poszukiwanie formuł na obecność tej muzyki we współczesnej kulturze. Nagrodą w konkursie jest występ na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata w Warszawie. Przewidziana jest również nagroda publiczności.

W tym roku, spośród 40 zgłoszonych kandydatów, jury w składzie: Ewa Grochowska, Dorota Majerczyk, Andrzej Bieńkowski, Piotr Kędziorek, Janusz Prusinowski – wyłoniło 10 laureatów – 5 solistów i 5 kapel.

Oto oni:
🏆 Michał Adamczyk
🏆 Damian Balcer
🏆 Kapela D’gori
🏆Kapela Franka Stalengi
🏆Kapela Koźlarska Marcina Szczechowiaka
🏆Alicja Krzeszowiak
🏆Zespół Regionalny Jakubkowianie z Łososiny Dolnej
🏆Od Torunia
🏆Amelia Pietroczuk
🏆Anna Trebunia-Tutka

Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim uczestnikom!

Słowo od jury:
“Pragniemy podkreślić, że wybranie z grona 40 wykonawców „złotej dziesiątki” wykonawców koncertu, nie było łatwym zadaniem. Poziom konkursu był wysoki i musieliśmy powściągać nasz entuzjazm, żeby zmieścić się w ramach koncertu. Cieszy nas stale wzrastające zainteresowanie muzyką wiejską, które obejmuje coraz więcej etnograficznych regionów”, Andrzej Bieńkowski.

Na koncert wstęp wolny! Po koncercie klub festiwalowy (do tańca grają laureaci) – bilety 30/20 zł

INFORMACJE o LAUREATACH:

Alicja Krzeszowiak, ur. 1999, śpiew. Od 2015 roku należy do Zespołu Regionalnego „Ziemia Suska”, niedługo później dołączyła do kapeli góralskiej „Skoblicka”. Śpiewa, tańczy i gra na skrzypcach – prezentuje folklor babiogórski. Kilkakrotnie brała udział w wydarzeniach takich jak: Podbabiogórskie Posiady, Sabałowe Bajania, Gajdovačka, Babiogórska Jesień, Tydzień Kultury Beskidzkiej, Druzbacka czy Potańcówka przy dudach. Uczestniczyła również w nagraniach w ramach projektu „Ale pięknie” Muzyki Zakorzenionej.

Amelia Pietroczuk, ur. 1988, śpiew. Od lat ciało i duszę dzieli między Warszawą, gdzie mieszka, a ukochanym Podlasiem, skąd pochodzi. Rosnąca potrzeba poszukiwania własnej tożsamości silnie pcha ją do korzeni: lokalnej gwary, tradycji i obrzędów, kuchni, rzemiosła a także muzyki. Od kilku lat odkrywa tradycyjny śpiew – zarówno z Podlasia, w szczególności z obszaru dzisiejszego powiatu hajnowskiego, jak i wschodnich sąsiadów – Ukrainy i Białorusi. Umiejętności czerpie ze spotkań z twórcami, badaczami i nauczycielami oraz wspólnego śpiewu z rodziną i znajomymi.

Anna Trebunia-Tutka, ur. 1996, skrzypce. Multiinstrumentalistka, tancerka i śpiewaczka, wywodząca się z podhalańskiej rodziny o wielopokoleniowych tradycjach muzycznych. Laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzyki tradycyjnej. Koncertuje z zespołem Trebunie-Tutki w kraju i za granicą. Członkini Kapeli Karpackiej „Śleboda”, prezentującej muzykę Łuku Karpat. Instruktorka muzyki, śpiewu i tańca Zespołu Góralskiego „Zornica”, działającego przy Tatrzańskim Centrum Kultury „Jutrzenka” w Zakopanem oraz nauczycielka muzyki góralskiej w Akademii Muzyki Etnicznej i Improwizowanej w Poroninie

Michał Adamczyk, ur. 1999, gra na instrumentach pasterskich (piszczałki, fujarki, flety). Muzyką tradycyjną zainteresował się w lutym 2022 roku przez zajęcia na etnomuzykologii (na akademii muzycznej). Od tamtej pory zaczął brać udział w potańcówkach w rodzinnych stronach (radomskie) w roli słuchacza i obserwatora. Po krótkim czasie zaczął grać. W czerwcu tego samego roku, wraz z wybitnym radomskim (kajockim) skrzypkiem Janem Kmitą otrzymał stypendium NIKiDW Mistrz-Uczeń. Od tego czasu prowadzi stronę Skrzypek na dachu stodoły. W czerwcu 2022 został wyróżniony na VIII Turnieju Muzyków prawdziwych w Szczecinie w kategorii solista instrumentalista. W grudniu 2022 otrzymał wyróżnienie w Konkursie Gry na Instrumentach Pasterskich w Ciechanowcu. W lutym 2023 stał się 1/4 tradycyjnej kapeli powstałej w jego rodzinnym miasteczku – Skaryszewie, pierwszej takiej kapeli od lat 80.

Damian Balcer, ur. 2000, śpiew. Śpiewak i animator folkloru muzycznego północnej Suwalszczyzny – tradycji folklorystycznej dawnego trójstyku granic polskiej, litewskiej i pruskiej. Pochodzi z rodziny, która od pokoleń znana jest z dobrych śpiewaków. Wiedzę na temat kulturowości Suwalszczyzny, pieśni i tradycje pogranicza poznawał przez 10 lat w Zespole Śpiewaczym Jezioranki z Wiżajn (od 2009 roku). W 2016 roku założył dziecięco-młodzieżowy zespół Szuwarki, który działa przy Świetlicy Gminnej w Wiżajnach.
Do najważniejszych osiągnięć Damiana należą m. in.:
II miejsce na Ogólnopolskim Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą w kategorii mistrz-uczeń (2011 r.), II miejsce na OFKiŚL w kategorii solistów śpiewaków (2020 r.), wyróżnienie na Ogólnopolskim Turnieju Muzyków Prawdziwych w Szczecinie w kategorii solistów wokalistów (2021 r.), Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Folkloru Polskiego „Sabałowe Bajania” w Bukowinie Tatrzańskiej

Kapela D’gori – zespół ze Lwowa grający muzykę instrumentalną z zachodnich regionów Ukrainy (Huculszczyzna, Pokucie, Zachodnie Podole). Powstał jesienią 2022 roku. Rekonstruuje muzykę tradycyjną i stawia na autentycznych wykonawców. Dla muzyków zespołu ta muzyka jest samowystarczalna i niewyczerpana, a co najważniejsze – wciąż ma coś do powiedzenia współczesnym słuchaczom.
– Yarema Pavliv, 1987, pierwsze skrzypce
– Marta Bodnar, 1998, skrzypce sekund
– Polina Zapolska, 1996, bębenek

Kapela Franka Stalengi – Powstała bardzo spontanicznie. W przerwie pomiędzy graniem w Ambasadzie Muzyki Tradycyjnej Franek wyciągał akordeon, po czym ktoś zapytał ,,Jaką muzykę grasz?’’ na co odpowiedział ,,radomską”. Usłyszawszy to Antek z drugiego końca sali bez zastanowienia pożyczył skrzypce i tak zagrali pierwszy raz.
,,Muzykę tradycyjną odkryłem dzięki mojemu wujkowi który jest organizatorem Taboru Lubelskiego. Zawsze granie muzyki tradycyjnej sprawiało mi przyjemność, lecz gdy usłyszałem pierwszy raz w życiu oberka radomskiego naprawdę mnie zaciekawił, było w nim zupełnie coś innego. Tego oberka grała Kapela Agopsowicza i był to Mazurek Cukra.
Moim mistrzem jest Stanisław Stępniak znany jako Stasio Niewidomy. Jego gra zawsze mnie intrygowała, nie było drugiego takiego samego harmonisty.” – Franek
– Franek Stalenga, 2006, Akordeon
– Antek Hasso-Agopsowicz, 2003, bębenek obręczowy, śpiew

Kapela Koźlarska Marcina Szczechowiaka – dwuosobowa kapela powstała niedawno, wcześniej muzycy grywali w różnych składach.
Marcin Szczechowiak – koźlarz i skrzypek, po kilkuletniej przerwie powrócił do aktywnego ludowego grania, następca Jana Prządki. Uczy dzieci i młodzież w słynnej klasie gry na instrumentach ludowych w Państwowej Szkole Muzycznej w Zbąszyniu oraz Ludowym Ognisku Muzycznym w Dąbrówce Wlkp. Naukę rozpoczynał jeszcze u Henryka Skotarczyka a szlifował swój kunszt pod okiem Leonarda Śliwy. Laureat festiwali w Kazimierzu Dolnym, Bukowinie Tatrzańskiej czy Orawskiej Polhorze (Słowacja).
Kinga Grychta – młoda, utalentowana skrzypaczka ludowa. Uczennica Jana Prządki w Ludowym Ognisku Muzycznym a następnie w klasie gry na instrumentach ludowych w Państwowej Szkole Muzycznej w Zbąszyniu. Gra również w kapeli koźlarskiej Zespołu Regionalnego “Wesele Przyprostyńskie. Zdobywczyni laurów na festiwalach i konkursach m.in. w Kazimierzu Dolnym, Bukowinie Tatrzańskiej czy Zbąszyniu.
Kinga Grychta 2002 – skrzypce, śpiew
Marcin Szczechowiak, 1987- kozioł weselny, śpiew.

Zespół Regionalny Jakubkowianie – działa od 1997 roku, na Sądecczyźnie. W pierwszych latach zespół wspierały fachową wiedzą i radą ważne osobowości regionu Sądecczyzny m.in. Rudolf Józefowski i Józefa Józefowskiego. Przez 25 lat swojej działalności zespół koncertował w kraju i poza jego granicami przedstawiając tańce i obrzędy regionu Lachów Sądeckich. Jest laureatem wielu nagród, m. in. na Międzynarodowym Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem, Festiwalu Folkloru Górali Polskich w Żywcu.
Obecnie kierownikiem i choreografem zespołu jest Sławomir Bryniak, natomiast kapeli przewodniczy Dominik Dziedzic. W ostatnim czasie działalności zespołu zostały nagrane i wydane 3 płyty z melodiami wykonywanymi przez zespół tj. „Kolędy”, „Melodie z łososińskiej ziemi płynące”, „Melodie znane i lubiane”.
Sławomir Bryniak 1975, trąbka, śpiew
Dominik Dziedzic 1983, klarnet, śpiew
Jakub Sromek, 1993, skrzypce prym, śpiew
Marta Poradowska, 1990, skrzypce, śpiew
Patrycja Kulig 2000, skrzypce sekund, śpiew
Karol Joniec 2000, kontrabas

Od Torunia – Zespół grający dawną muzykę wiejską z obszaru Kujaw i regionów sąsiednich. Jego członkowie próbuje odtworzyć brzmienie i repertuar chłopskiej, nieprofesjonalnej kapeli z czasów Chopina i Kolberga w jej najprostszym składzie – tj. na skrzypce i basy. Opierają się na nagraniach archiwalnych skrzypków i basistów urodzonych przed 1900 r., z interesujących ich regionów, jak również na zapisach historycznych, pracach etnograficznych i etnomuzykologicznych. Wybierają z tej wiedzy to, co postrzegają jako świadectwa najdawniejszego muzykowania w tej części Polski. To co robią określają „eksperymentem etnomuzykologicznym”.
Rafał Miśta, ur. 1988, skrzypce
Witold Wojciechowski, ur. 2001, basy

Share This