Organizator

Fundacja Wszystkie Mazurki Świata
Telefon
+ 48 606 966 337
Email
biuro@festivalmazurki.pl
Strona WWW
https://www.festivalmazurki.pl

Lokalizacja

Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2, Warszawa, Polska
Kategoria

Data

kw. 23 2025

Czas

19:00 - 21:00

Koszt

WSTĘP WOLNY / FREE ENTRANCE

KONCERT Stara Tradycja

Wykonawcy: Laureaci konkursu Stara Tradycja.

Konkurs „Stara Tradycja” towarzyszy festiwalowi Wszystkie Mazurki Świata już od 15 lat. Adresowany jest do młodych instrumentalistów, śpiewaków i kapel, czerpiących ze źródeł polskiej tradycyjnej muzyki wiejskiej.

Cel konkursu to promowanie młodych muzyków i śpiewaków – kontynuatorów stylów muzycznych z konkretnych regionów Polski (współczesnych lub historycznych) oraz poszukiwanie formuły na obecność tej muzyki we współczesnej kulturze. Nagrodą w konkursie jest występ na Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata w Warszawie, w koncercie laureatów 23 kwietnia. Przewidziana jest również nagroda publiczności.

Poziom tegorocznego konkursu był bardzo wysoki i nie było łatwo wybrać spośród 30 zgłoszeń!
Jury – w składzie: Ewa Grochowska, Dorota Majerczyk, Andrzej Bieńkowski, Kuba Borysiak, Janusz Prusinowski, wyłoniło Laureatów i Laureatki:

Soliści:
– Olga Łoś
– Robert Czupryn
– Katarzyna Stanuch
– Julia Piech

Zespoły śpiewacze:
– Kajbaba
– Kasary
– Środa Kujawska

Kapele:
– Kapela Tryhradzka
– Urwipołcie
– Kapela Maksyma Nakonecznego
– Nierodzinna Kapela Ostrowskich
– Kapela Barankiewiczów
– Kapela Spod Jałowca ze Stryszawy

Przyznaliśmy też wyróżnienia:
– Kapeli “Aż do rana”
– Kapeli Postola
– Nawzajem

Serdecznie gratulujemy laureatom.

Na koncert WSTĘP WOLNY

SOLIŚCI:
Olga Łoś (ur. 1986) ::
Etnografka, muzealniczka i animatorka kultury. Mieszka w central￾nej Polsce, ale wychowała się na muzyce tradycyjnej Podlasia, skąd pochodzi jej mama. Śpiewała jej babcia i prababcia, od nich przejęła repertuar oraz zamiłowanie do pieśni. Współprowadzi fundację “Po Staremu”, współpracuje z fundacją Muzyka Zakorzeniona. Zawodo￾wo prowadzi badania terenowe z ramienia Muzeum Archeologiczne￾go i Etnograficznego w Łodzi.

Robert Czupryn (ur. 1985) ::
Śpiewak, muzykant, uczeń wiejskich mistrzów: m.in. Marii Siwiec, Tadeusza Cieślaka, Adama Tarnowskiego oraz Jana Kmity. Od lat zgłębia muzykę tradycyjną Radomszczyzny. Na co dzień gra i śpiewa w Kapeli Do Kapelusza, z którą wystąpił w ubiegłym roku w konkur￾sie Stara Tradycja. Animator kultury starający się przywracać do życia muzyczne tradycje regionu radomskiego.

Katarzyna Stanuch (ur. 2001) ::
Pochodzi z Zakopanego, od ok. 20 lat jest członkinią zespołu re￾gionalnego im. Klimka Bachledy z Zakopanego. Często występuje z zespołem w kraju i za granicą na festiwalach folklorystycznych. Kontynuuje kulturę Podhala poprzez śpiew i taniec. Bierze udział w konkursach regionalnych, powiatowych i ogólnopolskich (solowo i w grupie). Solowe osiągnięcia to m.in. I miejsce na 55 Festiwalu Folkloru Górali Polskich w Żywcu, 2 miejsce na 56 Ogólnopolskim
Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym.

Julia Piech (ur. 1999) ::
Z wykształcenia wiolonczelistka, od urodzenia związana z Białostoc￾czyzną. Pod wpływem zamiłowania do muzyki wiejskiej zamieniła wiolonczelę na skrzypce i śpiew. Od 2023 r. uczy się u Aliny Sienkie￾wicz, kierowniczki zespołu „Długołęczanki”, reprezentującego folklor gminy Krypno (woj. podlaskie). W 2024 r. jako solistka zaprezento￾wała pieśni od Aliny Sienkiewicz na 58. Ogólnopolskim Przeglądzie Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym.

ZESPOŁY ŚPIEWACZE:
Kajbaba
Tosię i Asię zbliżyły przygotowania do wesela ich przyjaciela. Lato 2024 spędziły na nauce pieśni weselnych pod okiem Marii Siwiec, a zadebiutowały z tym repertuarem na taborze w Wirze, w sierpniu 2024. Jesienią ośpiewały już prawdziwe wesele, w pełnym wymiarze. Obecnie występują z grupą rekonstruującą tradycyjne kajockie ocze￾piny, składającą się z mistrzów z Gałek i Przystałowic i ich uczniów oraz kapeli Niwińskich. Dziewczyny tworzące Kajbabę chętnie śpie￾wają też pieśni nabożne, między innymi maryjne i wielkanocne.
Joanna Sztucka (ur. 2000) :: śpiew
Antonina Kocimowska (ur. 2006) :: śpiew

Kasary
„Kasary” to białoruski zespół męskiego śpiewu tradycyjnego, założony w Warszawie w 2023 r. W ich repertuarze znajdują się pieśni rekruckie, biesiadne, liryczne, kosiarskie oraz wołoczebne, a także polskie utwory, ze szczególnym uwzględnieniem pieśni z regionu Podlasia. Oprócz wielogłosowego męskiego śpiewu, podczas ich występu można usłyszeć lirę korbową, bęben, białoruskie i ukraińskie fujarki, drewnianą okarynę oraz żalijkę. Zespół założył białoruski
działacz kultury, śpiewak i nauczyciel – Siarhiej Douhuszau.
Siarhiej (Siarżuk) Douhuszau:: śpiew, lira korbowa, okaryna, flety, Viktar Valko:: solista, Anatol Vasin:: górny głos, Aliaksei Duki:: bęben, Aliaksei Mishenin, Mihail Popov, Pavel Zavodtsov, Aliaksand Drahavoz, Andre Zhaliajka

Środa Kujawska
Grupa miłośników wspólnego śpiewu i tradycji muzycznych, od 2024 r. działa przy Domu Kultury Bydgoskie Przedmieście w Toruniu pod kierownictwem Katarzyny Rosik. Repertuar kujaw￾ski poznaje dzięki nagraniom archiwalnym Instytutu Sztuki PAN, Muzeum Etnograficznego im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej
w Toruniu, Polskiego Radia i Radia PiK. Poza pracą z archiwaliami grupa brała udział w warsztatach z Ewą Grochowską, Olgą Kozieł i Justyną Piernik.
Katarzyna Bukowska (ur. 1984)
Filip Bukowski (ur. 2000) ::
Damian Dekowski (ur. 1977) :
Marta Domachowska (ur. 1981) ::
Regina Kozubowska (ur. 1985) ::
Natalia Kucharska (ur. 1999) ::
Jarosław Martyna (ur. 1995) ::
Katarzyna Ostrowska (ur. 1980) ::
Marta Rogalska (ur. 1989) ::
Katarzyna Rosik – kierowniczk a (ur. 1981) ::
Marlena Szubert-Najder (ur. 1984) ::

KAPELE:
Kapela Tryhradzka
Zespół powstał w 2022 r. w Gdańsku. Założyły go dwie pary emi￾grantów z Białorusi, doświadczeni muzycy: Volha i Eugen Baryszni￾kau oraz instruktorzy tańców ludowych: Maryja i Siarhiej Łatyszau. Połączyli siły, by regularnie organizować wieczory taneczne z trady￾cyjną muzyką. Nazwa „Tryharad” pochodzi od określenia używanego przez lokalną diasporę białoruską na Trójmiasto. Kapela gra melodie taneczne na dudach i bębnie lub akordeonie i bębnie, śpiewając
również tradycyjne przyśpiewki. W ramach konkursu prezentuje dawną dudziarską tradycję białoruskiego regionu Podźwinia. Na tym obszarze dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów dudy znane były wśród chłopów co najmniej od połowy XVI wieku.
Volha Baryshnikava (ur. 1996) :: śpiew, bęben obręczowy
Eugen Baryshnikau (ur. 1983) :: dudy białoruskie

Urwipołcie
Ich drogi skrzyżowały się w łódzkiej szkole muzycznej. Po warsz￾tatach z Janem Szymańskim, zafascynowali się tradycyjną muzyką regionu łódzkiego. Postanowili zaryzykować i wyjść poza klasyczne sfery. Wzięli na warsztat repertuar łowickiego muzykanta – Fran￾ciszka Maradzieckiego, a dzięki współpracy muzykami: Patrykiem Petersonem i Marią Stępień rozpoczęli nową przygodę.
Małgorzata Hejduk (ur. 1998) :: skrzypce, basy,
Julia Robak (ur. 2007) :: skrzypce, basy,
Antoni Lis (ur. 2009) :: baraban

Kapela Maksyma Nakonecznego
Na konkurs przygotowali kilka utworów z Bieszczad, a dokładniej regionu Bojkowszczyzny. Szczególną uwagę poświęcają nagraniom muzykantów przesiedlonych z tych terenów na ukraińskie stepy w latach 1945 – 1952. Tradycje muzyczne z Bieszczad przetrwały tam zahibernowane i do dzisiaj funkcjonują w kilku miejscowościach w południowo-wschodniej Ukrainie. W koncercie zaprezentują melo￾die od kapeli ze wsi Michniowiec (pow. bieszczadzki) wysiedlonej do
wsi Ahafyjiwka w obwodzie chersońskim.
Maksym Nakonecznyj (ur. 2003) :: skrzypce
Marta Bodnar (ur. 1998) :: skrzypce
Franciszek de Latour (ur. 1999) :: baraban

Nierodzinna Kapela Ostrowskich
Zespół założony przez Marlenę i Przemysława Ostrowskich, którzy mimo wspólnego nazwiska – nie są rodziną. Kapela zadebiutowała w listopadzie 2024, tworzą ją młodzi muzycy z klasycznym i jazzo￾wym wykształceniem. Repertuar kapeli to krakowiaki, polki i obery z pogranicza świętokrzysko-krakowskiego, głównie z powiatów jędrzejowskiego oraz pińczowskiego, z którego pochodzi Przemysław Ostrowski. Dorastał on we wsi Dzierążnia i uczył się gry na akorde￾onie u mistrza Adama Kocerby z pobliskich Działoszyc. Kapela gra w typowym dla regionu składzie instrumentalnym: skrzypce, klarnet, trąbka, akordeon i kontrabas/baraban. Sięga do archiwów (przede wszystkim Archiwum Piotra Gana) i interpretuje nagrania kapel ludo￾wych z południa Świętokrzyskiego, m.in. Kapeli Stefana Ostrowskie￾go (!) z Gniewięcina, Kapeli Jana Jawora z Piołunki koło Jędrzejowa i Kapeli „Działoszacy” Adama Kocerby z Działoszyc.
Przemysław Ostrowski (ur. 1993) :: akordeon, śpiew
Marlena Ostrowska (ur. 1991) :: klarnet
Mateusz Żydek (ur. 1995) :: trąbka
Jakub Sromek (ur. 2001) :: skrzypce
Gabriel Prusinowski (ur. 2002) :: kontrabas, baraban

Kapela Barankiewiczów
Zespół składający się z czwórki rodzeństwa: Kasi, Tomka, Leona i Witka. Wykonują muzykę tradycyjną z Lubelszczyzny, który to region jest im szczególnie bliski, ponieważ tam wychowali się ich rodzice i dziadkowie. Inspiracje dla kapeli płyną z różnych źródeł – z archiwów, zapisów nutowych i starych nagrań, ale także ze współpracy z innymi muzykami.
Katarzyna Barankiewicz (ur. 2008) :: skrzypce, śpiew
Tomasz Barankiewicz (ur. 2012) :: flet poprzeczny, sopiłka, flażolet
Leon Barankiewicz (ur. 2014) :: bębenek obręczowy, śpiew
Witek Barankiewicz (ur. 20120) :: basy, (ew. akordeon), śpiew

Kapela Spod Jałowca ze Stryszawy
Grupa muzykantów z Beskidu Żywieckiego, która istnieje od 2011 r. i uczy się gry na instrumentach ludowych (m. in. skrzypce, basy, dudy żywieckie, piszczałki, okaryny, heligonka) pod kierownic￾twem Wojciecha Kubasiaka w GOK w Stryszawie. Kapela prezentuje tradycyjny repertuar Górali Babiogórskich i Żywieckich. Członkowie kapeli są laureatami konkursów, m.in.: Podbabiogórskie Posiady w Zawoi, Pastorałka Żywiecka, Żywieckie Gody, Sabałowe Bajania
w Bukowinie Tatrzańskiej. Nazwa kapeli nawiązuje do szczytu Jało￾wiec (1111 m n.p.m.).
Wojciech Kubasiak (ur. 1997) :: skrzypce
Dominik Bogdan (ur. 2003) :: skrzypce
Mikołaj Gębala (ur. 2009) :: basy góralskie
Filip Gębala (ur. 2010) :: skrzypce

WYRÓŻNIENIA:
Kapela „Aż do rana”
Młody zespół propagujący tradycyjną muzykę kurpiowską. Ich misją jest nie tylko pielęgnowanie dawnych melodii i brzmień, ale także przybliżanie ich współczesnym odbiorcom w autentycznej, pełnej energii formie. Nagrodzeni nagrodą specjalną podczas prestiżowego Turnieju Muzyków Prawdziwych w Szczecinie. Nieustannie poszuku￾ją nowych inspiracji, zgłębiają tajniki kurpiowskiej tradycji i pragną przekazywać ją kolejnym pokoleniom.
Dawid Sutkowski :: harmonia pedałowa
Miłosz Maśkiewicz :: harmonia pedałowa
Wojciech Glinka :: bębenek obręczowy

Kapeli Postola
Kapela Postola gra tradycyjną muzykę, taką jaką wiele lat temu grano na zabawach w małych miasteczkach i wsiach Ukrainy. W repertuarze zespołu znajdują się kozaki, hopaki, polki, mazurki, walce oraz tańce weselne, utwory charakterystyczne dla różnych grup etnicznych – Ukraińców, Żydów i Polaków. Repertuar czerpią z archiwów muzycznych i badań terenowych. Przez ostatnie pół roku zajmują się badaniem śladów muzycznych z terenów Ziem Odzyskanych (Dolny
Śląsk, Lubuskie), na które przesiedleni zostali repatrianci z terenów dzisiejszej Ukrainy (woj. Tarnopolskie i Lwowskie).
Serhii Postolnikov (ur. 1980) :: śpiew, cymbały, skrzypce,
Adrii Merkhel (ur. 1980) :: skrzypce,
Agata Weber (ur. 1993) :: bęben obręczowy, baraban, basy

Nawzajem
Zespół powstał 2022 r. w Bielskim Domu Kultury na Podlasiu. Organizatorką i liderką zespołu jest Natalia Sazanovich. Zespół Nawzajem zajmuje się śpiewem z tradycji podlaskich Białorusinów. Do swego repertuaru włącza też pieśni z białoruskiego i ukraińskiego Polesia. Zespół aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym swojego regionu udzielając się w przeróżnych koncertach, festiwalach i konkursach.
Katarzyna Jakowczyk (ur. 1980) :: śpiew
Jolanta Ostaszewicz (ur. 1981) :: śpiew
Anna Surel-Panasiuk (ur. 1982) :: śpiew
Siarhei Yakauchyk (ur. 1980) :: lira korbowa
Daria Zaleska (ur. 1988) :: śpiew
Natalia Sazanovich (ur. 1970) :: śpiew; instrument bęben, koordynator zespołu.

Share This