Organizator

Fundacja Wszystkie Mazurki Świata
Telefon
+ 48 606 966 337
Email
biuro@festivalmazurki.pl
Strona WWW
https://www.festivalmazurki.pl

Lokalizacja

Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2, Warszawa, Polska
Kategoria

Data

cze 22 2022

Czas

19:00 - 21:00

Koszt

30/25

KONCERT Stara Tradycja

Koncert laureatów konkursu „Stara Tradycja”. Konkurs jest adresowany do młodych instrumentalistów, śpiewaków oraz kapel, czerpiących ze źródeł polskiej tradycyjnej muzyki wiejskiej. Cel konkursu to promowanie młodych muzyków i śpiewaków – kontynuatorów muzyki tradycyjnej z konkretnych regionów Polski (współczesnych lub historycznych) oraz poszukiwanie formuł na obecność tej muzyki we współczesnej kulturze. Nagrodą w konkursie jest występ na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata w Warszawie. Przewidziana jest również nagroda publiczności.

W konkursie 2022 r laureatów jest 12 – kapel i śpiewaków, w wieku od 8 do 35 lat. Zostali wyłonieni przez jury w składzie: Ewa Grochowska, Stanisława Galica-Górkiewicz, Andrzej Bieńkowski, Piotr Kędziorek oraz Janusz Prusinowski.

Oto laureaci:
1. Alicja Stwora
2. Kapela „Kozdy z innej strony”
3. Kapela ToPiwoDów
4. Baby Borowe
5. Juliusz Kublik
6. Pieśni Poniemnia
7. Brygida Sordyl
8. Kapela „Hanka i Dudy”
9. Kapela „Susko Muzyko”
10. Dominik Bogdan
11. Ewelina Szymanowska
12. Śpiewaczki Kapeli Mała Ziemia Suska

1. Alicja Stwora, śpiew solo
ur. 2014 r.
Alicja ma 8 lat, mieszka w Kętach (woj. małopolskie) i od kilku miesięcy jest podopieczną Fundacji Braci Golec, gdzie pod kierunkiem Agnieszki Sikory uczy się białego śpiewu w manierze górali żywieckich. Fascynacja Ali kulturą ludową rozpoczęła się, gdy miała 5 lat i zaczęła uczęszczać do ZPiT Małe Kęty. Zanim trafiła do Fundacji sama nauczyła się dziesiątek przyśpiewek z okolic Żywca, przeszukując, z pomocą mamy, zasoby Internetu i ucząc się samodzielnie od ludowych śpiewaczek, których nagrania można znaleźć w sieci oraz obserwując ludowe zespoły. Ala śpiewa też z rodzicami, ciągle poszerza swoją wiedzę na temat muzyki, historii i kultury górali żywieckich. Jej śpiewaczym autorytetem jest prowadzona przez Brygidę Sordyl grupa śpiewacza Magurzanki z Łodygowic.

2. Kapela „Kozdy z innej strony”
Muzyczne ścieżki członków kapeli przecinały się w różnych momentach i miejscach. Kinga i Wiola poznały się prawie 10 lat temu w żywieckiej Szkole Muzycznej, ale że w duszy brzmiała im muzyka tradycyjna, to trafiły do kapeli zespołu regionalnego “Żywczanie”, w którym do dziś gościnnie grają.
Okazją do spotkania się wszystkich muzyków było ubiegłoroczne kolędowanie, podczas którego do dziewczyn dołączyli Kuba i Patryk. Jeśli kapela dała sobie rady z kolędowaniem w Beskidach, to wiadomo, że wszytko już przetrwa. Więc nie straszne im wesela, potańcówki i wszelkie inne sytuacje, w których mogą dzielić się muzyką, a instrumenty same garną się do grania w ich rękach. W tym roku mieli przyjemność zagrać na “Pogrzebie Basów” w Cieszynie.
Każdy z członków zespołu posiada bogate doświadczenie w wykonywaniu muzyki tradycyjnej. Dbają o czerpanie ze źródeł i kontakt z mistrzami w regionie, nie boją się jednak otwartej, swobodnej interpretacji źródeł i muzykę tradycyjną Beskidu Żywieckiego wykonują z własną, niepowtarzalną wrażliwością.
Kinga Wrzeszcz ur. 1996, skrzypce, śpiew
Wiola Jakubiec ur. 1995, skrzypce, piszczałka sześciootworowa, śpiew
Kuba Krzus ur. 1999, altówka, śpiew
Patryk Gibas ur. 2004, kontrabas, śpiew

3. Kapela ToPiwoDów
Kawalerski kolektyw skrzypcowy zajmujący się muzyką mikroregionu Kajoków (Ziemia Radomska). Grywają na potańcówkach, prowadzą warsztaty i jeżdżą na wieś, by spotykać obecnych jeszcze wśród nas nauczycieli. Poprzez swoją działalność chcą promować radomską muzykę jak świat długi i szeroki – byli z nią już w Poznaniu, Trójmieście, Lublinie czy Warszawie. Ich skrzypcowymi mistrzami są bracia Jan i Piotr Gacowie oraz Józef Kędzierski. Starają się zrozumieć fenomen ich starodawnej nuty i grać ją tak, jak oni mogliby to robić w młodości. Tak, by kurz z dech niósł się do nieba, a nogi tancerzy fruwały pod powałą!

Antoni Hasso-Agopsowicz, ur. 2003, skrzypce/bęben obręczowy/śpiew
Witold Wojciechowski, ur. 2001, skrzypce/bęben obręczowy/śpiew

4. Baby Borowe
Od lat są związane z polskim środowiskiem muzyki tradycyjnej, szczególnie z Domem Tańca Poznań. Mają za sobą doświadczenia w różnych kapelach i składach. Od roku 2021 grają razem jako Baby Borowe. Wykonują głównie muzykę wielkopolską, z którą stykają się na festiwalach i taborach (m.in. Tabor Kaliski w Czempiszu, czy Tabor Wielkopolski w Starej Krobi). Inspiracje czerpią od mistrzów, m.in. śp. Leona Lewandowskiego, Józefa Tomczyka, Anny Chudej, Witka Brody czy zespołu Przodki. Współorganizują festiwale oraz organizują potańcówki z muzyką tradycyjną (głównie w Domu Tramwajarza w Poznaniu). W ostatnim czasie zajęły się muzyką pochodzącą z powiatu gostyńskiego, bazując na nagraniach źródłowych.

Ewa Szymczak, ur. 1995, skrzypce, śpiew.
Maria Woźna, ur. 1994, basy, bębenek, śpiew.

5. Juliusz Kublik, harmonia pedałowa
ur. 1992
Kilka lat temu niespodziewanie odkrył wiejską muzykę i taniec w wersji niestylizowanej. Doświadczenie to nie pozostawiło go obojętnym i poskutkowało poszukiwaniem muzyki w rodzinnych stronach – na Białostocczyźnie, w rejonie Knyszyna. Dotarł do kilku ostatnich przedstawicieli ostatniego pokolenia wiejskich, weselnych muzykantów – skrzypka Antoniego Nowickiego oraz harmonistów pedałowych Stanisława Deca, Eugeniusza Głódzia i Wacława Motybla. Dowiedział się, że w rejonie tym królowały harmonie pedałowe, na których w typowo wiejski sposób grano przede wszystkim modne tanga, walczyki, fokstroty i inne przeboje radiowe. Niezwykłość tego, co usłyszał, a także świadomość, że nikt się tą muzyką nie interesuje, zachęciły go do tworzenia własnego archiwum. Później zrozumiał, że muzyka aby trwała, musi brzmieć na żywo i dlatego kupił harmonię i zaczął uczyć się tańców wprost od moich mistrzów, stając się zarazem ich pierwszym uczniem.

6. Pieśni Poniemnia
Zespół wokalny powstały w marcu 2022 w ramach zajęć „Warsztaty pieśni tradycyjnych z Poniemnia”, prowadzonych przez Anastasiję Niakrasavą w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie Warszawskim. W ramach zajęć grupa pracuje nad techniką śpiewu i emisją głosu, doskonali pracę w zespole, dyskutuje o kontekstach historyczno-kulturowych pieśni. Na repertuar składają się polsko- i białoruskojęzyczne pieśni tradycyjne pochodzące z okolic Grodna, Werenowa, Szczuczyna, Lidy, Wołkowyska, czyli terenów Poniemnia – etnograficzno-muzycznego terenu Białorusi (w Międzywojniu w obrębie II Rzeczypospolitej), znajdującego się w dorzeczu rzeki Niemen i okolic. Źródło repertuaru stanowią nagrania terenowe Niakrasavej oraz zbiory archiwalne BDPU im. M. Tanka, Akademii Muzyki w Mińsku oraz Białoruskiej Akademii Nauk.

Daniel Laskowski, ur. 2000, śpiew
Emil Łasocha, ur. 2002, śpiew
Antonina Szczęsny, ur. 1998, śpiew
Szymon Żmijewski, ur. 1998, śpiew
Barbara Kusińska, ur. 1998, śpiew
Zuzanna Bolikowska, ur. 1999, śpiew
Edyta Bojanowska, ur. 1993, śpiew
Anna Daniluk, ur. 1996, śpiew
Bartłomiej Sulich, ur. 1999, śpiew
Klara Lewandowska, ur. 2002, śpiew

7. Brygida Sordyl, śpiew solo
Ur. 1987
Śpiewaczka, etnomuzykolog, pedagog, altowiolistka, skrzypaczka, zwolenniczka i propagatorka powrotu do wykonywania pieśni w tradycyjnej manierze górali żywieckich, wierna kontynuatorka tradycji śpiewaczych folkloru muzycznego Górali Żywieckich. W 2019 roku laureatka nagrody Złote Żywieckie Serce na Tygodniu Kultury Beskidzkiej w kategorii Śpiewaczka Solistka. Pochodzi z Pietrzykowic. Śpiewu tradycyjnego uczą ją od ponad 7 lat znane śpiewaczki, polaniorki Siostry Zofia i Józefa Sordyl z Korbielowa. To one przekazują jej tajniki sztuki pieśniarskiej. Do jej pozostałych nauczycieli należą respondenci, badań terenowych nad północno-zachodnią częścią Żywiecczyzny i nie tylko, które prowadzi od 2015 roku. Brygida Sordyl jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Ponad to, od 12 lat prowadzi takie zespoły jak ZR “Magurzanie”, RZPiT “Lipowianie” czy Grupa Śpiewacza “Magurzanki”.

8. Kapela „Hanka i Dudy”
Jako że wychowali się w regionie, w którym odradza się muzyka tradycyjna, była ona obecna w ich życiu od zawsze. Kapela “Hanka i Dudy” powstała w 2020 roku z inicjatywy instruktora – Rafała Bałasia, który “zaraził” ich swoją pasją do folkloru górali żywieckich. Do tej pory wzięli udział m. in. w konkursie gry na unikatowych instrumentach ludowych, który wygrali, konkursie dudziarzy i kapel dudziarskich im. Edwarda Ignysia, w którym zajęli trzecie miejsce, wystąpili również na Spotkaniu Muzyk Żywieckich oraz podczas Tygodnia Kultury Beskidzkiej w Żywcu.
Uważają, że instruktorzy nauki gry na instrumentach ludowych otworzyli im drogę do pięknej przygody jaką jest folklor i to właśnie dzięki nim nauka muzyki tradycyjnej stała się ich pasją. Teraz sami już sięgają do źródeł muzyki swojego regionu i opracowują utwory według dawnych wzorców i sztuki gry.
Anna Dunaj ur. 2005, skrzypce i śpiew
Jakub Lach ur. 2005, dudy

9. Kapela „Susko Muzyka”
Kapela istnieje od 2020 i w jej skład wchodzi dwóch braci Wojtek i Maciek, ich szwagier Piotrek oraz dobry przyjaciel Paweł. Chłopaki grają w różnych kapelach. Ze sobą grywają od paru lat jednak dopiero niedawno postanowili złączyć siły. Kapela pochodzi z Suchej Beskidzkiej i gra muzykę górali babiogórskich. Tradycje muzyczne wynieśli z domu, pochodzą z rodzin muzykujących. Zafascynowani kulturą muzyczną regionu starają się sięgać do archiwalnych źródeł oraz czerpać wiedzę od mistrzów takich jak: Stanisław Kubasiak, Krzysztof Ryt i śp. Czesław Siwiec z Suchej Beskidzkiej, śp. Józef Chowaniak z Zawoi. Brali udział w Tygodniu Kultury Beskidzkiej zajmując drugie miejsce w konkursie kapel. Indywidualnie wielokrotnie zdobywali nagrody jako instrumentaliści min. Na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu nad Wisłą czy w Bukowinie Tatrzańskiej. Są związani z Ośrodkiem Kultury w Suchej Beskidzkiej.
Maciej Kubasiak 04.07.2004,
Wojciech Kubasiak 06.04.1997,
Paweł Ryt 08.09.1996,
Piotr Rogacin 22.04.1994,
instrumenty: skrzypce oraz basy

10. Dominik Bogdan, skrzypce oraz dudy
Ur. 2003
Multiinstrumentalista z Krzeszowa (Dolnośląskie). Gra na skrzypcach od czterech lat natomiast na dudach żywieckich od sześciu miesięcy. Gra także na heligonce, akordeonie i basach. Muzyką ludową zainteresował go dziadek, który grał na akordeonie i zaszczepił w nim pasję. Dominik jest laureatem 55. Sabałowych Bajań oraz Babiogórskich Podłazów. Gry na skrzypcach i dudach uczy się Ośrodku Dziedzictwa Kulturowego w Stryszawie (wieś obok) pod kierownictwem instruktora Wojciecha Kubasiaka. Jest także członkiem Kapeli spod Jałowca. Stara się wzorować na stylu gry mistrzów śp. Edwarda Byrtka z Pewli Wielkiej oraz Przemysława Ficka z Jeleśni. Dominik mieszka na pograniczu regionów babiogórskiego i żywieckiego. W jego muzyce słychać motywy i nuty z dwóch regionów.

11. Ewelina Szymanowska, śpiew solo
Ur. 1998
Mieszka we wsi niedaleko Kowali Oleckich. Od ponad 15 lat jej pasją i zainteresowaniem jest śpiew biały, nawiązujący do tradycji wokalnych Suwalszczyzny. Z tego regionu pochodzą dziadkowie Eweliny. W wieku 6 lat dołączyła do Młodzieżowego Zespołu Folklorystycznego „Jarka”, którego założycielką jest Zofia Domin. Zespół istnieje 20 lat i reprezentuje Gminne Centrum Kultury w Kowalach Oleckich.
Od 2019 r. Ewelina Szymanowska występuje jako solistka, zadebiutowała na Międzynarodowym Jarmarku Folkloru w Węgorzewie. W 2020 roku na Ogólnopolskim Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu nad Wisłą, w kategorii solistów śpiewaków zajęła II miejsce. W 2021 r. zdobyła II nagrodę jako solistka w regionalnym konkursie muzyki ludowej „Jawor – u źródeł kultury” organizowanym przez Radio Olsztyn.
Jest osobą skrupulatną, szlifuje swój warsztat wokalny na próbach zespołu. Dba o poprawność tekstów pod względem językowym, przykłada uwagę do cech folklorystycznych, by zachować ich kulturową wartość.

12. Grupa śpiewacza Kapeli Mała Ziemia Suska
W skład grupy wchodzą trzy śpiewaczki z Suchej Beskidzkiej, które od 16 lat grają na skrzypcach w Kapeli Mała Ziemia Suska działającej przy CKiF w Suchej Beskidzkiej. Starają się docierać do archaicznych nut – opracowują zasłyszane od informatorów miejscowych melodie. Kultywują zwyczaje Górali Babiogórskich. Uczestniczą w wydarzeniach kulturalnych regionu (np. Potańcówka przy dudach), Polski – razem z kapelą biorą udział w najważniejszych festiwalach w Polsce a także poza jej granicami. Występowały w Słowacji, na Węgrzech, we Francji, Czechach, Macedonii i Białorusi. Śpiewaczki zdobywały liczne nagrody na konkursach jako kapela oraz jako solistki. Razem z grupą śpiewaczą zdobywały nagrody na konkursach takich jak Sabałowe Bajania w Bukowinie Tatrzańskiej, Druzbacka w Podegrodziu, Zagłębie i Sąsiedzi w Dąbrowie Górniczej.

Magdalena Rogacin – ur. 1994r, śpiew
Joanna Master – ur. 1996r, śpiew
Paulina Kaźmierczak – ur. 1993r, śpiew

Do kupienia bilety ONLINE

Share This